Evi
Polak
In haar beroepsleven is Evi Polak
verpleegkundige. In bijberoep is ze fotografe.Dit zal de tweede keer zijn dat Evi
deelneemt aan een tentoonstelling van Coming Art.
Deel
één van haar werken, een persoonlijke interpretatie van de zeven werken van
Johan Nolmans, kadert zij in de editie van vorig jaar. Toen vermenselijkte ze
de werken van deze beeldende kunstenaar. Dit keer koos Evi voor slechts één
locatie in Antwerpen, het Schoonselhof. Hier verwerkte zij Johan’s creaties op
foto. Elke foto heeft zo zijn eigen verhaal. Deze verhalen hebben allemaal met
mensen, recht en onrecht te maken. Voor dit werk kreeg Evi assistentie van
collega-fotografe Leén Villanueva Heylen en goede vriendin Mania De Praeter.
Het
tweede deel van haar werk gaat over een van haar eigen levenservaringen, een
reis naar Ethiopië. Deze trip maakte Evi in december 2011 met haar partner, Tom
Argeerts. Drie weken lang dompelden zij
zich onder in het leven van een van de acht Ethiopische stammen. Een
gemeenschappelijke taal hadden ze niet, dus alle communicatie gebeurde via
gebarentaal. Na enkele dagen haalde Evi haar fototoestel boven.
De leden van de Hamar stam wonen in een zuidwestelijke hoek van Ethiopië. Zij leven in kleine gemeenschappen verspreid over bergen en heuvels die zich uitstrekken tussen twee rivieren. Omdat er bijna geen neerslag valt, moeten de Hamar gebruik maken van alle beschikbare vormen van voedselproductie om te overleven. Zo cultiveren ze voornamelijk sorghum en maïs, doen ze aan veeteelt en hoeden ze vooral koeien, geiten en schapen. Verder telen ze bijen, jagen ze op wilde dieren en gaan ze op handelsexpedities voor graan.
Met haar ‘Album van Ethiopië’ brengt Evi deze levenswijzen in beeld. Ze besteedt voornamelijk aandacht aan de ‘bull jump’, een driedaags ritueel. De bull jump is een van de belangrijkste riten die elke Hamar jongen moet doorstaan. Hiermee bewijst hij zijn mannelijkheid. De jongens moeten vier keer over de stieren lopen zonder te vallen. Dit gebeurt naakt. Slaagt hij niet in deze proef, moet hij het jaar nadien een nieuwe poging ondernemen.
Verder
ontwikkelde Evi Polak voor Coming Art nog dertien foto’s van de Ethiopische
bevolking.
Contact: www.fotografiepolak.com
Mik
Oosters
Je
zou ieder mens kunnen vragen:
Leeft
u op dit moment
of
sleept u zichzelf doorheen de dagen van de tijd?
Ademt
u gedreven door uw eigen taal
of
zijn uw verlangens en dromen verborgen onder stof?
Doorgrondt
u de schoonheid van een symfonie
of
is angst uw voortdurende sluimerende zangwijze?
Ieder
van ons heeft zijn innerlijke tegenstrijdigheden, gebeurlijk beklijvend en naar
de keel grijpend
Ieder
van ons voelt zich wel eens verdwaald
Juist
hier begint voor Mik Oosters ‘creativiteit’:
op zoek naar haar eigen legende, ontvankelijk voor de tekens van de wereld verbonden aan
haar ziel
Zo
leerde zij zoeken, zo leerde zij kijken en voelen
Bezielde
ogen en een sprekend hart
Alles
is één, onbegrensd en liefdevol
Johan Nolmans
Johan Nolmans werkt al dertig jaar als
hulpverlener. Vroeger in een psychiatrisch centrum, nu in de bedrijfswereld
rond thema’s als stress, conflicten en pesterijen. In zijn werk staat hij vaak
verwonderd over de grote verscheidenheid aan mensen. De verschillen tussen
mensen brengen enerzijds rijkdom, wederzijdse aanvulling en kracht. Anderzijds
kunnen deze verschillen evolueren naar punten van wrijving die kunnen uitgroeien
tot conflicten waarbij de escalatie soms nauwelijks te stoppen is.
Johan’s passie voor kunst gaat terug op zijn
ervaringen als kind. In de schuur van zijn grootvader Jef ontdekte hij een
familiegeheim. Op de bouwwerf van grootvader Marcel, die metselaar en aannemer
was, stond hij gefascineerd te kijken naar de handvaardigheid en bouwkundige
aanpak van de stielman.
Vaak is zijn vertrekpunt een gevonden object
zoals: een tak, een kerstboom, een inoxbal, een plank, een pijl, een boog, een
oorlogskrant, koperdraad uit Diksmuide, een vlag, een borgpen, rode aarde uit
Rwanda, Perelada en Villeneuvette, een steen, een schietspoel, een winkelhaak
of ijzerdraad. Deze objecten worden later verwerkt tot een assemblage. Om iets
te vinden zoekt hij met een onbewuste radar die hem dingen intuïtief doet zien
en oppakken en al dan niet meenemen. In deze tentoonstelling werkt hij
bijvoorbeeld met rode aarde van plaatsen die voor hem een bijzondere betekenis
hebben. De betekenis van Rwanda spreekt voor zich.
In zijn assemblages ontstaan nieuwe aspecten van
menselijke identiteit die te maken hebben met verschillende tegenstellingen.
Voorbeelden hiervan zijn: recht en krom, heel en gebroken, vliegen en vallen,
verschijnen en verdwijnen, plaats en geen plaats, vijand en verzoening, de maat
vinden en verliezen en dogma en kritiek.
Samen met fotografe Evi Polak maakt Johan
‘Dubbelwerken’. Evi liet zich inspireren door zeven van zijn werken en maakt er
een fotografische verbeelding van, zonder uitleg vooraf. Bij het zien van haar
werk vraag je je af: waarom kiest ze als locatie voor haar foto’s de
begraafplaats Schoonselhof? Wat denkt zij dat hij denkt? Wat denkt hij dat zij
denkt dat hij denkt?
Johan botst als hulpverlener-kunstenaar binnen
het thema RECHT op de klassieke vraag: kan kunst de wereld redden? Of
rechtvaardig maken of genezen? Dat is naar zijn idee te hoog gegrepen, maar een
kunstwerk kan volgens Johan zeker wel iets doen met de kunstenaar en met de
kijker.
Als initiatiefnemer van Coming Art wenst hij u
veel kijkgenot !
Contact: johan.nolmans@idewe.be 0478 88 04 24
Bert
Maetens
Zijn
professionele leven spendeert hij in een strak maatpak, zoekend naar creatieve
oplossingen voor complexe IT-problemen om die dan te verkopen aan
multinationals. Tijdens zijn vrije tijd daarentegen, ontpopt hij zich tot een
"echte" stadsvliegeraar.
Het
verhaal begon zo'n vijftien jaar geleden in Berkeley Marina, een prachtig park
in San Francisco.
Dagelijks
worden hier ontelbare vliegertjes opgelaten tegen de skyline van de stad. De
blijheid en de glimlachen op de gezichten van de bijhorende families gaven Bert
al snel het gevoel dat dit vliegeren wel eens zeer diepe voldoening en rust zou
kunnen geven.
Hier
wilde hij bijhoren. Dit wilde hij ervaren.
Na
een tijdje ontdekte hij dat vliegeren een universele bezigheid is waar in elke
cultuur een andere betekenis aan gekoppeld wordt. In Guatemala bijvoorbeeld,
worden kites opgelaten om de doden te vereren. In Afrika doet men aan
kitevissen en in China laat men vliegers in de lucht wanneer er feest gevierd
wordt. In Europa dienen ze als oorlosinstrumenten en in Japan en Afghanistan
zijn kites het symbool van respectievelijk cultuur en gevechtsport.
Voor
Coming Art stelt Bert Maetens kites tentoon. Kites spreken tot de verbeelding.
Je vindt er cultuur, kleurenpaletten en creativiteit in terug. Je herkent het
blauw van de lucht als achtergrond van sommige kites. En natuurlijk zijn ook
aerodynamica en natuurelementen aspecten die je terug kan vinden.
Als
tweede pijler van zijn werk voegt hij fotografie toe. De vliegers zijn hier nog
steeds aanwezig, maar nu portreteert hij de wereld vanuit het perspectief van
de kite. Dit geeft adembenemende beelden, beelden die niet gezien kunnen worden
vanuit een vliegtuig.
Een
andere kijk op de wereld zeg maar. Een nieuw perspectief.
Contact: +32 474 530321 bert.maetens@gmail.com www.B-kites.blogspot.com
Els
Haagsman
Els werkt als juridisch documentalist in de bibliotheek
van de Orde van Advocaten in het gerechtsgebouw. Zij heeft voor haar kunst vaak inspiratie gevonden
in die werkomgeving.
Zo is Els niet alleen meermaals aan de slag gegaan met het thema ‘recht’,
maar zij heeft ook regelmatig authentieke juridische documenten gebruikt ,
zoals Staatsbladen, wetboeken, juridische tijdschriften en boeken voor grote
collageschilderijen.
Zij combineert graag diverse technieken: acryl op doek, collagetechnieken, gouache/pastel en tekeningen en sinds het afsluiten van haar opleiding digitale beeldverwerking aan de academie van Wilrijk, ook digitale technieken.
Zij combineert graag diverse technieken: acryl op doek, collagetechnieken, gouache/pastel en tekeningen en sinds het afsluiten van haar opleiding digitale beeldverwerking aan de academie van Wilrijk, ook digitale technieken.
Ter gelegenheid van deze tentoonstelling ‘RECHT’ van Coming art, probeert
Els deze nieuwe digitale techniek in verschillende materialen uit . De werken
zijn geprint op verschillende
dragers: op papier, plexi en diasec.
Een aantal digitale prints zijn gebaseerd op ouder werk van haar over het
gerecht. Daarnaast heeft zij foto’s gemaakt die als basis dienden voor haar
werken.
Els heeft foto’s genomen in de cellen, zowel in de oude jeugdrechtbank als in de cellen van het nieuwe gerechtsgebouw, met speciale aandacht voor de aldaar aangebrachte graffiti.
Ze heeft eveneens in het archief van het nieuwe gerechtsgebouw foto’s gemaakt.
De graffiti en het archief met zijn dossiers zitten in verschillende werken verwerkt.
Els heeft foto’s genomen in de cellen, zowel in de oude jeugdrechtbank als in de cellen van het nieuwe gerechtsgebouw, met speciale aandacht voor de aldaar aangebrachte graffiti.
Ze heeft eveneens in het archief van het nieuwe gerechtsgebouw foto’s gemaakt.
De graffiti en het archief met zijn dossiers zitten in verschillende werken verwerkt.
Verschillende
onderwerpen binnen het thema ‘recht’ worden
onder de aandacht gebracht in deze tentoonstelling, zoals o.a.:
- de toegang tot het recht (‘Accès à la justice’),
- de (jonge) opgepakte verdachten die de cel vaak meer dan één keer zien (‘We will meet again
- ‘monsterprocessen’ met vele slachtoffers/partijen zoals gasramp Gellingen en Lernout en Hauspie (‘Class action’)
- De bedrijvigheid van advocaten en de sfeer in het gerechtsgebouw (‘Pleidooi’, ‘Einde rechtsdag’, ‘Justitiekathedraal’)
Gie
Goyvaerts
Gie
Goyvaerts was meer dan dertig jaar in dienst als manager van ziekenhuizen en instellingen
voor de geestelijke gezondheidszorg. Begin dit jaar hield hij het voor bekeken,
zo kon hij zich volledig toespitsen op zijn kunst.
Al
veertig jaar schildert hij aquarellen. Eerst waren dit voornamelijk
landschappen. Later werden zijn onderwerpen technischer zoals architectuur,
auto’s, motoren en vliegtuigen.
Een
goed observator merkt dat Gie zijn schilderijen opdeelt in verschillende kleine
landschappen die hij telkens afzonderlijk afwerkt. Wat deze kunstenaar vooral
interesseert is de diepte, het licht, de ruimte en de structuur van zijn
onderwerpen. Hij schuwt daarbij het gebruik van contrast niet. Verder heeft hij
een grote voorliefde voor schaduwen en reflecties.
Voor
Coming Art maakte Gie vier grote aquarellen (elk ongeveer 50cmx70cm) met
verschillende benaderingen van de justitiepaleizen die Antwerpen rijk is. De
schilder kon er naar eigen zeggen niet aan weerstaan de klassieke voorgevel van
het oude justitiepaleis weer te geven. De beelden van de nieuwe gevel
benadrukken volgens hem de ruimte en het contrast tussen de architectuur aan de
binnen- en buitenkant van het gebouw. De mens is in deze
ruimte relatief klein, toch is hij het die de ruimte bepaalt en niet omgekeerd.
Contact 03/ 455.17.72 gie.goyvaerts@hotmail.be
Sofie van Crimpen
Afgelopen juni studeerde
Sofie van Crimpen af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in
Antwerpen. Voor haar masterproject werkte zij voornamelijk vormelijk en fysiek.
Door op zoek te gaan naar een
materiaal dat paste bij haar manier van werken botste zij op de combinatie gips
en wol. Dit materiaal gaf haar de vrijheid snel en direct
in het definitieve materiaal te werken. De verrassende structuur geeft een
extra dimensie aan haar werk. Deze creatie vraagt om uw aanraking. Hierdoor
krijgt het van dichtbij een andere werking dan vanop grotere afstand, waar de
vorm het materiaal overheerst. Er ontstaat ieder moment een nieuw werk, elke
invalshoek geeft een ander beeld. Welk beeld je ziet of wat je het liefste ziet
wordt volledig aan de kijker overgelaten. Voor Sofie is het heel belangrijk dat
de toeschouwer het werk opnieuw laat ontstaan.
Dus: kijken maar en genieten.
Contact: sofie@vancrimpen.com www.vancrimpen.com